niedziela, 26 stycznia 2014

Techniki UX: business model canvas

Ostatnio z nieco innej perspektywy oglądam sferę biznesu – dzięki temu mam wrażenie, że czuję i rozumiem ją lepiej. Jak to się natomiast ma do projektowania? W tym miejscu natychmiast przychodzi mi na myśl kolejna technika UX –  business model canvas (szablon modelu biznesowego). Jest może mniej „artystyczna” niż pozostałe, ale w związku z tym, że zapożyczono ją z technik zarządzania strategicznego, przynosi bardzo wymierne korzyści.



Technika ta pozwala zarządzać istniejącymi lub pomaga tworzyć nowe projekty. Dzięki bliższemu przyjrzeniu się celowi biznesowemu klienta, umożliwia też łatwiejsze dostosowanie działalności firmy do jego potrzeb.

Jak to wygląda w praktyce? Rzecz polega na zbadaniu kilku aspektów naszej działalności i sprowadza się do samodzielnego lub grupowego wypełnienia tabeli, która uwzględnia:
- propozycja wartości – jaką wartość generujemy? jakie problemy rozwiązujemy i jakie potrzeby zaspokajamy?
- kluczowi partnerzy – jakich mamy partnerów i dostawców? jakich zasobów od nich potrzebujemy i jakie działania wykonują?
- segmentacja kluczowych klientów – kim są? dla kogo tworzymy? czy jest to rynek niszowy, masowy, zdywersyfikowany, czy segmentowy?
- kanały dystrybucji – które są najbardziej ekonomiczne, najbardziej efektywne? czy są ze sobą zintegrowane?
- relacje z klientami – jakich relacji oczekują klienci i poszczególne segmenty?
- strumienie przychodów – ile klienci są w stanie płacić za produkt? ile płacą obecnie i jak chcieliby płacić?
- kluczowe działania – jakich działań wymaga propozycja wartości? jakich działań potrzebują kanały dystrybucji, relacje z klientami i strumienie przychodów?
- kluczowe zasoby – jakich zasobów wymaga projekt, poszczególne kanały dystrybucji, relacje z klientami i strumienie przychodów?
- struktura kosztów – jakie koszty generuje model biznesowy? które zasoby i które działania kosztują najwięcej?


Technika ta przydaje się także podczas tworzenia biznesplanu, chętnie odwołują się do niej również start-upy w rozmowach z inwestorami. Pomaga budować model biznesowy, uzmysławia zarówno samym twórcom projektu, jak i wszystkim uczestnikom procesu decyzyjnego, skąd biorą się sukcesy i jakich nakładów wymagają. Business model canvas jest na tyle elastyczna, że może być używana do opisywania inicjatyw z różnych branż. Należy jednak pamiętać, że taki model to jedynie statyczny wycinek biznesowej rzeczywistości, nie uwzględniający feedbacków, który należy dość często uaktualniać, by funkcjonował poprawnie. To dość poważne minusy.


Do stworzenia business model canvas można posłużyć szablonem wydrukowanym na dużej kartce papieru, ale można też skorzystać z wirtualnych narzędzi, takich jak Canvanizer lub Strategyzer.


Koniecznie zobaczcie też filmik jak samodzielnie „rysować” business model canvas: 

1 komentarz:

  1. super blog :) blogerka ze Szczecina Paulina:)
    paullista.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń