niedziela, 2 lutego 2014

Techniki UX: lean canvas

Temat biznesowych szablonów wzbudza spore zainteresowanie nie tylko wśród osób zajmujących się UXem i usability. Dla szczególnego typu działalności, jakim są startupy stworzono jednak nieco uproszczoną wersją business model canvas – lean canvas.

Metoda działa w podobny sposób – jej bazą jest 1-stronicowy „formularz”, którego wypełnienie nie powinno zająć więcej niż 20 minut, wyłączając czas na przemyślenia. Wypłynęła ona ze strategii „lean thinking” (czyli „szczupłego” myślenia). Głównymi zagadnieniami są tu produkt i rynek (w business model canvas były to zasoby/organizacja i rynek), bowiem dla startupu to właśnie w pomyśle na produkt tkwi cały potencjał i od niego zależy powodzenie przedsięwzięcia, czy przewaga konkurencyjna.

W schemacie lean canvas (w stosunku do oryginalnego business model canvas) zmienione zostały następujące pola:
- zamiast kluczowi partnerzy – problem
- zamiast relacje z klientami – nieuczciwa przewaga
- zamiast kluczowe działania – rozwiązanie
- zamiast kluczowe zasoby – kluczowe wyznaczniki, pomysły


Istotna jest także kolejność przemyśleń, a co za tym idzie - wypełniania rubryk formularza, co w pewien sposób automatycznie prowadzi do rozwiązania problemu (czyli propozycji wartości).


Zaletami tej metody są prostota, logiczna formuła, elastyczność i umieszczenie potrzeb człowieka na kluczowym miejscu. Wadą jest natomiast wyjście od problemu, bo w przypadku startupów zaspokajanie potrzeb człowieka to najczęściej dodawanie innowacji do istniejących rozwiązań (tzw. user-driven innovation), rzadziej tworzenie całkowicie nowych wartości (radical innovation) wspieranych przez rozwój technologii, których w fazie projektowej klient nie jest w stanie nazwać, a docelowo miałaby wejść w masowe użycie. Jeżeli zatem ze swoim projektem celujecie w przełom, zaufajcie swojej intuicji, a techniki canvas traktujcie raczej jako pomocnicze.

1 komentarz:

  1. Wypełnienie 20 minut - pewnie tak, ale czas na przemyślenia trudno oszacować. Polecam też alternatywną koncepcję http://streetsmartproductmanager.com/product-canvas/

    OdpowiedzUsuń